Ядките и семената са познати в много култури като закуска или хранителна добавка. Научните изследвания доказват, че тези продукти са важна част от здравословното хранене. Ако редовно консумирате поне някои видове, вашето тяло ще се чувства много по-добре. Представяме ви най-популярните и полезни ядки и семена.

Бадемите са ядки, изключително богати на хранителни вещества. Поради високото си съдържание на диетични фибри, протеини и органични витамини и минерали като калций, калий и магнезий, бадемите се считат за подходяща за поддържане на здравето храна. 

Фъстъците, въпреки че повечето от нас не знаят, идват от бобовото семейството – точно като боба или граха, а не от семейството на ядките. Фъстъченото растение може да порасне около 30 до 50 см високо и произхожда от районите на Бразилия. Местните жители там ядeли фъстъците, като част от редовния си хранителен режим. По-късно тези ядки били разнасяни и търгувани чрез лодки, които отивали в Северна Америка и така намерили път към съвременния свят.

Орехите са едни от най-хранителните ядки и едни от най-полезните за вашето здраве. Те са с високо съдържание на протеини, здравословни мазнини, фибри, естествени стероли, антиоксиданти, витамини и минерали. Това са повече от достатъчно хранителни вещества, за да ги обявим за едни от най-здравите и вкусни варианти за трапезата!

Червената боровинка е вечнозелен малък полухраст, висок до 40 см, с изправено стъбло. Листата са елипсовидни, целокрайни, кожести, отгоре тъмнозелени, отдолу светлозелени с тъмни точици. Цветовете са звънчевидни, бледорозови и са събрани в групи. Плодовете след узряване са червени сочни ягоди. Цъфти през първата половина на лятото. Червените боровинки действат благоприятно за предотвратяването на Хеликобактер пилори- инфекция в стомаха, която водят до язви. Те забавят и натрупването на зъбна плака. Този плод е антиоксидант, защитавайки клетките от увреждане. Някои лабораторни изследвания показват, че боровинките могат да имат противораково въздействие върху клетките. Не е известно дали това може да помогне на хората с онкологични заболявания.

Хранителните специалисти съветват да си похапваме шам-фъстък, за да предпазим сърцето си. Тази ядка е високо-калорична и съдържа необходимите за хората витамини, аминокиселини и минерални вещества. Най-много обаче се откроява витамин Е, който е природен антиоксидант, който подмладява нашия организъм. Известни са били през древността като „магически ядки“. Китайците пък са й дали името „щастлива ядка“ – вероятно това се дължи на пукнатината между черупките, която наподобява усмивка.

Тиквите и техните семена са родом от Южна и Северна Америка, открити са и местни видове по цялата територия на Северна,Южна и Централна Америка. Тиквените семки отдавна са ценени като източник на минерала цинк и Световната здравна организация препоръчва консумацията им като добър начин за набавянето на този хранителен елемент. Антиоксидантите се съдържат в повечето храни, но тиквените семена са уникални заради разнообразието на антиоксиданти, един от тях е витамин Е. Препоръчително е да се запичат за не повече от 15-20 минути, тъй като според едно ново изследване това е прагът, след който настъпват промени в мазнините съдържащи се тиквените семки. Когато семената се запичат за повече от 20 минути нежеланите изменения на мазнините им се проявяват по-често.

Стафидите са споменавани от древни времена като плод, който изцелява болните и подхранва изтощените. Наличието на калий позволява те да бъдат използвани при отоци и отравяния, тъй като той има диуретично действие, което помага на организма да изхвърли излишната течност и токсините. Стафидите са богати на желязо, което влиза в състава на хемоглобина. Сушеното грозде съдържа мед и много от елементите на витамин В, които играят съществена роля за образуването на кръвта и червените кръвни телца. Сред лечебните свойства на стафидите е и способността им да прочистват жлъчните пътища. За целта половин чаша стафиди се измиват и заливат до ръба на чашата със студена преварена вода. Сместа престоява 24 часа, водата се излизва, а стафидите се изяждат.